Sunday, September 21, 2008

iran intellectual MIGRATION مهاجرت روشنفکران ایران




Mohsen Kadivar (محسن کدیور, born June 7, 1959) is an Iranian philosopher, University lecturer, cleric and activist.

Kadivar married in 1981 and has four children.

After completing his primary and secondary education in Shiraz, Mohsen Kadivar was admitted into electronic engineering at Shiraz University in 1977. During this time, Kadivar became active politically and was arrested in May 1978 in Shiraz because of his political beliefs. He switched his focus to religious education and began attending Shiraz Seminary in 1980. He moved to Qom in 1981 to pursue his studies in fiqh and philosophy. In Qom, he was taught by prominent teachers like Ayatollah Hossein-Ali Montazeri. Kadivar graduated with a degree in ijtihad in 1997. Then he went on to get his PhD in Islamic philosophy and theology from Tarbiat Modares University in Tehran in 1999.

Kadivar started his career as a teacher teaching fiqh and Islamic philosophy at Qom Seminary. Later he began teaching Islamic philosophy and theology at Imam Sadegh University, Mofid University, and Shahid Beheshti University. Currently, he is a faculty member of the Department of Philosophy at Tarbiat Modares University.

Kadivar has been writing extensively in various Iranian journals and he has 100 articles to his name. He has published twelve books including the Theories of State in Shiite Fiqh, which has been translated into Arabic.

TIME:

Mohsen Kadivar: In 1999 he became the first intellectual jailed in a crackdown on Iran's democracy movement, which still continues. He served 18 months in Tehran's notorious Evin prison, refusing to apologize for his ideas, although that might have earned him an early release

HIS WEBLOG


می خواستم از یکی از دوستان که در تحکیم وحدت طیف علامه حضور دارد و در مراسم احیا میزبان هستم بپرسم که چرا امسال مثل سالهای قبل از محسن کدیور دعوت به سخنرانی در شب های احیای حسینیه ارشاد نکرده اند. زیرا که تقریبا هر سال محسن کدیور با سخنرانی های پر شورش در حسینیه ارشاد در شب های قدر حضور می داشت. امروز وقتی شهروند امروز را خریدم با بهت فراوان دیدم که محسن کدیور و حسن یوسفی اشکوری تصمیم به مهاجرت کرده اند و برای مدتی از ایران خواهند رفت.

شهروند امروز این چنین نوشته:

اکنون خبر از این است که محسن کدیور به یکی از دانشگاه های آمریکا رفته است. تقی آزاد ارمکی، جامعه شناس ایرانی نیز دانشگاهی دیگری را در امریکا یافته و او نیز به آنجا رفته است. دوشنبه هفته پیش نیز حسن یوسفی اشکوری برای مدت دو سال ایران را به قصد ایتالیا ترک کرد تا در نزدیکی شهر فلورانس به طی کردن یک فرصت مطالعاتی بپردازد.

این عکسها که می بینید مربوط به زمانی است که محسن کدیور هر پنجشنبه ( که بعد ها پنجشنبه یک در میان شد) کلاسهایی را در سالن کتابخانه حسینیه ارشاد در مورد تفسیر موضوعی قرآن برگزار می کرد. ( در آخرین کلاسهایی که برگزار می شد تنش هایی میان برخی از حجتیه هایی که در این کلاسها می آمدند رخ می داد و کدیور را به واکنش تحریک می کردند) و عکسی هم که از حسن یوسفی اشکوری ملاحظه می کنید مربوط به زمانی است که ایشان کلاسهایی را در موضوع پیامبر در سالن کتابخانه حسینیه ارشاد برگزار می کردند که معلوم نشد به چه خاطر کلاسها به انجمن اسلامی مهندسان راه یافت و در میرداماد برگزار شد و در آخرین جلساتی که موضوع پیامبر رو به پایان بود یکی از دوستانی که دائم وقت می کرد و به یان جلسات می رفت می گفت ظاهرا خود انجمن اسلامی مهندسان با جناب اشکوری به اختلاف خوردندو جلسات تمام شد.

آنها تا وقتی هستند کسی سراغشان را نمی گیرد و محلی به سخنرانی هایشان نمی گذارند اما به محض اینکه از دانشگاه مجبور به استعفا و بازنشستگی می شوند به محض اینکه می خواهند از این کشور بروند سر و صداها بالا می گیرد که چرا؟ مگر قدر دان روشنفکران هستیم؟ مگر زمانی که آنها هستند چقدر از آنها استفاده شد؟

حسن یوسفی اشکوری و محسن کدیور امروز راه سروش و بشیریه و دیگر روشنفکران را برگزیده اند؟ راهی که مجبور به طی کردن آن هستند.

عکس اول که به نظرم جذاب هست از گفت و گوی دو نفره اشکوری و کدیور هست که متعلق به 17 فروردین 85 هست

عکس دوم مربوط است به کلاسهای جناب کدیور در سالن کتابخانه حسینیه ارشاد در پنجشنبه 11 اسفند 85

عکس سوم مربوط است به جناب اشکوری در همان تاریخ

عکس چهارم هم از محسن کدیور در همان تاریخ است

یادش به خیر آنروزها

2 comments:

  1. Anonymous10:15 AM

    به این خبر در بلاگ نیوز لینک داده شد.

    ReplyDelete
  2. Anonymous3:00 AM

    من هم خیلی متاسف شدم. این خبر رو دیروز شنیدم. این سفر‌ها برای ایشان می‌تواند مفید باشداما قطعا برای ایران خسارت بزرگی است. یادش به خیر کلاس‌های قرآن و انسان معاصر و سخنرانی‌های شب‌های قدر.
    دوست عزیز متاسفانه آخرین کلاس از دکتر کدیور که من موفق به شرکت در آن شدم به یک سال قبل برمی‌گرده. کلاس‌های پیرامون مناسک الهی. در مورد درگیری با حجتیه‌ها چیزی نشنیدم. میشه اطلاعات کاملتری بدید؟

    ReplyDelete

my favorite pictures

    Share/Save/Bookmark
    Subscribe
    Balatarin
    Powered By Blogger