Monday, August 4, 2008

mozafareddin shah ghajar(QAJAR) مظفر الدین شاه قاجار







عکسهایی از مظفر الدین شاه قاجار

عکسهایی که مشاهده می کنید به مناسبت 14 مرداد سالگرد صدور فرمان مشروطه از کاخ صاحبقرانیه بوسیله امضای مظفر الدین شاه قاجار و نوشتن اولین قانون اساسی ایران است.

و مشروطه در تاریخ ایران به عنوان شاخص ترین نماد اصلاحات در یکصد و دو سال پیش رقم خورد هر چند مشکلات و موانعی داشت اما جوهر حرکت آنقدر زیبا بود که ایران را در آسیا به عنوان اولین حرکت اصلاح طلبی و قانون گرایی سر آمد کرد ( درست نمی دونم ایران اولین مجلس را در آسیا برگزار کرد یا ژاپن) هرچند مشروطه رقم خورد اما حرکت هایی مثه اعدام شیخ فضل الله به عنوان یه حرکت بنیاد گرایی و یا پس گرفتن آنچه خود علامه نائینی در کتابش نوشت و گفت فکر نیم کردم مشروطه در ایران این گونه شود و ناکام ماند. علامه طباطبایی هم گفته بود که در غرب چیزی شنیده بودیم که مردم به حقوق خودشان رسیده اند خوشحال شدیم گفتیم ما هم این کار را انجام دهیم ولی فکر نمی کردیم در ایران موفق نشویم. همان طور که عقاید شیخ فضل الله چندان جالب نبود اقدام اعدام او هم چندان جالب نبود و محمد علی هم به عنوان یه پادشاه مرتجع مشروطه را زیر سوال برد و مجلس را به توپ بست. مشروطه با همه ناکامی هایش برای ما شیرین است

این مجموعه عکسها را از کتاب قاجار به روایت تصویر به کوشش داریوش تهامی و مهندس فرشاد ابریشمی اسکن گرفتم. فتوگرافی تهامی در میدان بهارستان یکی از قدیمی ترین عکاسی های تهران است که در تاریخ معاصر ایران عکس های تاریخی را گرفته است و زیبایی های تاریخ را به تصویر کشیده است. حتما این کتاب را تهیه کنید که عکس های زیبایی دارد. ( برای بهتر دیدن عکسها روی عکس کلیک کنید تا بزرگتر عکس را ببینید)



Mozaffar al-Din Shah Qajar, KG (25 March 18537 January 1907) (Persian: مظفرالدين شاه قاجار transliteration: Muẓaffari’d-Dīn Shāh Qājār) was the fifth Qajar dynasty Shah of Persia. He ruled between the years 1896 and 1907.

He is credited with the start of Iranian Cinema, the creation of the Iranian constitution, the first Iranian national anthem, and often wrongly credited with the rise of the Persian Constitutional Revolution which took place immediately after his death. He is often remembered as a largely ineffectual ruler who often suffered from ill health.

Mozaffareddin shah petit journal


No comments:

Post a Comment

my favorite pictures

    Share/Save/Bookmark
    Subscribe
    Balatarin
    Powered By Blogger